Dag 21: Koningsdag in Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Manon Veneman - WaarBenJij.nu Dag 21: Koningsdag in Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Manon Veneman - WaarBenJij.nu

Dag 21: Koningsdag in Melaka

Door: Rob en Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 Augustus 2017 | Maleisië, Malakka

Nog steeds gehavend worden we ‘s ochtends wakker. Manon aan de pijnstillers voor haar arm, Naomi hinkt vanwege de wond op haar knie. Allemaal hebben we de restanten van de bloedzuigerbeten: donkerpaarse bobbels van ~ 3 mm in doorsnee en wat opgedroogd bloed er omheen.
De zo goed als mogelijk uitgespoelde kleren zijn wel droog, maar zeker niet schoon. De schoenen zijn wel schoon, maar nog doornat. Die drogen wel in de auto vandaag.
We moeten een lange rit, 350 km, over 2-baans wegen. Dat schiet soms op, maar vaak ook niet. Veel tijd verliezen we als we steeds 30 km per uur moeten rijden achter vrachtwagens over bochtige weggetjes.
We maken 2 tussenstops bij de McDonald's, soms moet je het avontuur even niet opzoeken ….hoewel. We kopen een Mc Flurry met the king of fruit van Maleisië, de Durian. En dat hebben we geweten. Een ijsje met de smaak van ui is niet onze favoriet geworden.
Uiterlijk 5 uur moeten we inchecken, kwart voor 4 bereiken we Melaka, nog 10 km naar het hostel.
De stoplicht programmering in Maleisië is eenvoudig. Elke kant mag 1,5 minuut, dus 4,5 minuut wachten wanneer je net voor rood staat.
Vandaag is het onafhankelijkheidsdag in Maleisië, 60 jaar vrij van de Engelsen! Het is een nationale feestdag (schoolvakantie) en 1 grote file. Er zijn veel stoplichten, sommige stoplichten halen we niet eens in 1 cyclus.
Om half 6 besluiten we maar even te bellen naar het hostel, we zijn dan 7 km opgeschoten in 5 kwartier….
Onze overnachting is een echt backpackers hostel; stapelbed op onze eigen kamer, gemeenschappelijke toilet en douche, pick and write koelkast, een buitenzitje met wierook en flowerpower muziek. En het belangrijkste: geen airco. Dat wordt afzien vannacht....
‘s Avonds gaan we naar Jonker Street, via de Hollandse begraafplaats. Daar is de night market, en druk! Het is de Kalverstraat met Koningsdag. Hutje mutje schuifelen en we hebben nog niet gegeten. Maar net als vroeger bij ons, voordat alles aan allerlei regeltjes moest voldoen, kan je hier bij stalletjes van alles kopen. We beginnen met 5 kwarteleitjes op een sate prikker (met nog diverse smaakmakers erbij) en een echt Maaskantse knoepert (dikke grote kippenworst). Daarna een watermeloen: gat maken, mixer er in, ijsklontjes erbij en je hebt een bol met vers koel meloensap. Toen een Koreaanse specialiteit, een soort biscuitjes overgoten met vloeibare stikstof. Niet bijzonder lekker maar wel spectaculair, die stoom uit je mond. Vervolgens laat Elana een “tsjakke tsjakke” ijsje maken op een bevroren bakplaat (schijnt hot op Insta te zijn). Rob en Manon nemen een Popiah (wrap met groente). En als afsluiting drinkt Rob een paarse Dragon Warrior (drakenfruit, banaan en citroen) en Naomi een oranje Malaka Sunshine (banaan, mango en sinaasappel) Alles wordt overigens ter plekke bereidt uit verse ingrediënten. Er is nog veel meer te proeven, van oesters tot kippenpoot (en dan bedoel ik de tenen). Gelukkig blijven we nog even in Melaka.
Moe van de lange reis en het slenteren over de markt komen we weer terug bij ons hostel voor een lekker nachtje zweten….
Omdat de stad er zo gezellig uit zag hebben we maar 2 nachten in een hotel hier om de hoek geboekt. Dan airco en zwembad. We blijven dus tot woensdag in Melaka.